Δημόσιες και αμεταβίβαστες θα είναι οι νέες άδειες ταξί, σύμφωνα με πληροφορίες για τη νομοθετική ρύθμιση που προωθεί...
  • Δημόσιες και αμεταβίβαστες θα είναι οι νέες άδειες ταξί, σύμφωνα με πληροφορίες για τη νομοθετική ρύθμιση που προωθεί ο Γιάννης Ραγκούσης για την απελευθέρωση του επαγγέλματος.

    Προβλέπει πάντως ειδική αντιμετώπιση σε όσους τις απέκτησαν τα τελευταία χρόνια και τους οδηγούς ταξί. Θεσπίζονται πρώτη φορά εναλλακτικές μορφές ταξί, όπως η προμίσθωση μέσω Internet, τα εννιαθέσια οχήματα και κυρίως η είσοδος των επί μισθώσει δικύκλων για όσους επιλέγουν αυτή τη λύση για τις μετακινήσεις τους.

    Δεν προβλέπεται να θεσμοθετηθούν πληθυσμιακά κριτήρια στον καθορισμό του αριθμού των αδειών, θέμα στο οποίο επιμένουν ιδιαίτερα οι ιδιοκτήτες ταξί, αλλά θα ληφθεί μέριμνα για καλλικρατικούς δήμους με λιγότερους από 70.000 κατοίκους, που καλύπτει κυρίως τα νησιά και τα περισσότερα επαρχιακά κέντρα. Στην Αθήνα αναλογούν 3 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, έναντι 2 στο Βερολίνο, 2,9 στο Μόναχο, 2,1 στη Ρώμη και 1,9 στη Λισαβόνα. Στο Λεκανοπέδιο κυκλοφορούν σήμερα 15.000 ταξί και στο σύνολο της χώρας φθάνουν τις 28.000, ενώ εκτιμάται ότι δεν λείπουν οι «μαϊμούδες».

    Σημείο αιχμής είναι η μαύρη αγορά που λειτουργεί εδώ και δεκαετίες στις μεταβιβάσεις αδειών. Από στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών μόνον τα 10 τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί αφορολόγητες συναλλαγές «κάτω από το τραπέζι» που ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ. Εχουν μεταβιβαστεί περίπου 35.000 άδειες με τιμές που κυμαίνονται γύρω στα 150.000 ευρώ. Τα διαφυγόντα φορολογικά έσοδα για το Δημόσιο ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

    Με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι άδειες αγοράζονται και κληρονομούνται. Κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να διαθέτει έως δύο άδειες, αλλά δικαίωμα ιδιοκτησίας έχουν και συγγενικά του πρόσωπα. Επιπλέον λειτουργούν «μάντρες», που συγκεντρώνουν άδειες και τις διαθέτουν έναντι μισθώματος της τάξης των 50 έως και 60 ευρώ την ημέρα.

    Με αυτά τα δεδομένα, στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να αποκτήσει και πάλι η άδεια ταξί το δημόσιο χαρακτήρα της. Προς αυτή την κατεύθυνση προβλέπονται τα εξής:

    1. Θα παραχωρούνται έναντι τιμήματος από το κράτος και με συγκεκριμένα κριτήρια. Σε συνεργασία με το υπουργείο Απασχόλησης, ιδιοκτήτες και οδηγοί θα παρακολουθούν επιδοτούμενο πρόγραμμα δίμηνης διάρκειας και θα αποκτούν ειδική πιστοποίηση. Τα σεμινάρια θα αφορούν κανόνες καλής συμπεριφοράς, εκμάθηση ξένης γλώσσας κ.λπ.

    2. Θα είναι αμεταβίβαστες και θα ανανεώνονται κάθε 3-5 χρόνια, με τον ενδιαφερόμενο να είναι υποχρεωμένος να προσκομίσει φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Από τον περιοδικό έλεγχο θα περάσουν όλοι οι ιδιοκτήτες, ώστε να εντοπιστούν οι «μαϊμούδες».

    Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για όσους απέκτησαν άδεια ταξί τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της κυβερνητικής δέσμευσης για απελευθέρωση του επαγγέλματος με κανόνες. Οι βασικές προτάσεις προβλέπουν:

    *Τη δωρεάν παραχώρηση μισής άδειας ταξί σε όσους διαθέτουν σήμερα ανάλογο μερίδιο (μισή άδεια).

    *Την εφαρμογή ενός είδους «φορολογικής αποζημίωσης», με έσοδα που θα εξασφαλιστούν από τα τέλη απόκτησης νέων αδειών και κυρίως από την επιβολή προστίμων σε πωλητές αδειών που έχουν αποκρύψει στο παρελθόν έσοδα από το Δημόσιο. Το τελευταίο πάντως δεν είναι και τόσο εύκολη υπόθεση, αφού οι μεταβιβάσεις έχουν γίνει με συμβολαιογραφικές πράξεις όπου αναγράφονται τιμές της τάξης των 2.500 έως 5.000 ευρώ.

    Ειδική μεταχείριση θα έχουν και οι σημερινοί οδηγοί ταξί, για τους οποίους προτείνεται να αποκτήσουν μισή άδεια ταξί χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

    Το υπουργείο Μεταφορών ευελπιστεί να κερδίσει την κοινή γνώμη με μια σειρά πρωτοβουλίες, όπως η μετατροπή μερίδας από τα κυκλοφορούντα ταξί σε μέσα για την εξυπηρέτηση ατόμων με ειδικές ανάγκες. Η μεγάλη αλλαγή θα έρθει με την είσοδο των δικύκλων, που θα μισθώνονται όπως τα κοινά ταξί με ειδικές ταρίφες και εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούν καλύτερα μετακινήσεις στο κέντρο της Αθήνας και των μεγάλων πόλεων.

    Αποτελεί μέρος των προμισθωμένων υπηρεσιών, που περιλαμβάνουν και τα εννιαθέσια ταξί και θα κάνουν κρατήσεις μέσω τηλεφωνικής κλίσης αλλά και Internet. Οι υπηρεσίες αυτές θα λειτουργούν σε πανελλαδική κλίμακα, θα έχουν ελεύθερα διαπραγματεύσιμο κόμιστρο, αλλά θα απαγορεύεται να παίρνουν πελάτες από το δρόμο και θα έχουν υποχρέωση να εκδίδουν παραστατικό. Η νέα αυτή υπηρεσία αναμένεται να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της τουριστικής κίνησης και να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
    Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ enet.gr